Naar de mondhygiëniste

Onze mondhygiëniste richt zich op preventie en mondverzorging, met name om tandbederf en tandvleesaandoeningen te genezen en te voorkomen.  De tandarts kan aanleiding zien om u door te verwijzen naar de mondhygiëniste. Maar u kunt ook op eigen initiatief een afspraak met haar maken voor hulp of advies.

Een bezoekje aan onze mondhygiëniste draagt bij aan een gezonde mond en tanden. Waar de tandarts het gebit onderzoekt en diagnoses stelt, heeft de mondhygiënist meer tijd en extra kennis over mondhygiëne.

Onze mondhygiëniste staat voor u klaar!

6 tips voor de beste mondhygiëne

Voor een gezonde mond is het belangrijk om regelmatig naar de tandarts te gaan. Maar juist ook thuis kunt u verschil maken door uzelf en indien u ze heeft, uw kind(eren) goede mondhygiëne aan te leren.

• Poets tweemaal per dag (minimaal) twee minuten zorgvuldig uw tanden om tandplak en voedingsresten te verwijderen.
  • Kies een tandenborstel met zachte of mediumzachte haren. Vooral in combinatie met te hard poetsen kan een harde tandenborstel het tandvlees beschadigen.
  • Gebruik een fluoridetandpasta. Fluoride maakt tandglazuur sterker en minder gevoelig voor zuren in voedingsmiddelen en dranken.
  • Met alleen een tandenborstel is het onmogelijk om de bacteriën in de ruimtes tussen uw tanden en kiezen te verwijderen. Hiervoor kunt u ragers, tandenstokers of floss gebruiken. Vraag uw tandarts, mondhygiënist of preventie-assistent welke methode voor u het meest geschikt is.
  • Achter op de tong kan tongbeslag aanwezig zijn. Tongbeslag bestaat uit bacteriën en voedselresten en kan een slechte adem veroorzaken. Reinig daarom ook regelmatig uw tong. Hiervoor kunt u een tandenborstel of tongschraper gebruiken. Het verschilt per persoon of het gebruik van een tongschraper noodzakelijk is. Vraag uw tandarts of mondhygiënist daarom om advies hierover.
  • Eet of drink een uur voordat u uw tanden gaat poetsen geen zure voedingsmiddelen. Het oppervlak van tanden en kiezen wordt zachter door de inwerking van zuur. Wanneer u direct na het eten of drinken van zure voedingsmiddelen gaat tandenpoetsen, kunt u de glazuurlaag aantasten.

Hier zijn we trots op!

• uw gebit wordt zeer volledig onderzocht
  • we nemen uitgebreid de tijd
  • we hebben veel aandacht voor preventie en advies